Ahmet TOPBAŞ
Arkeolog
Afyonkarahisar Müze Müdürü
Bu bildiri, Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel
Müdürlüğü ile Başbakanlık Diyanet İşleri Başkanlığı arasında düzenlenen Cami ve
Mescitlerimizde bulunan Eski Eser (Kültür Varlığı) niteliği taşıyan halı ve
kilimlerin müzelerimize kazandırılmasını amaçlayan protokol (1) gereği yapılan
bir araştırma sonucunda ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada Afyonkarahisar
Müftülüğünden iki, Müze Müdürlüğünden iki uzmanın katılımıyla Afyonkarahisar’ın
tüm beldelerindeki camiler (934 cami) üç ay içinde taranmıştır. (2) Bu çalışma
sonucunda Vakıf menşeili camilerden 12 adet halı, 46 adet adet kilim, Diyanet
İşleri Başkanlığı menşeili camilerde ise 40 adet halı, 162 adet kilim tesbit
edilmiş, belge karşılığında komisyonca teslim alınarak müzeye teslim
edilmiştir. (3) Vakıf menşeili camilerden alınan halı ve kilimler dışında
kalanlar için alındığı camilere yeni halı ve kilim verilerek bu kültür
varlıkları müze koleksiyonuna kazandırılacaktır.
Bu tarama çalışmasında değerlendirme ve derleme halı ve
kilimlerin eski eser olması yanında bölgenin etnografik ve folklorik değerleri
ile üretim merkezleri göz önünde tutularak yapılmıştır.
Belirlenen üretim merkezlerinden birisi de aşağıda bildiriye
konu olan Anıtkaya (Eğret) kasabasıdır. Anıtkaya Kasabası ve çevresindeki
köylerde yapılan tarama çalışmasında desen ve renk özellikleri bakımından büyük
benzerlikler taşıyan bir grup kilime rastlanmıştır. Bütün beldelerde parmaklı
kilim adı verilen bu kilim grubuna Anıtkaya kasabasından uzaklaşıldığında
rastlanamamıştır. Bu olgu da bize bu tip kilimlerin bu yöreye özgü olduğunu
göstermektedir.
Afyonkarahisar bazında elimize geçen konuya ilişkin
literatürde yaptığımız araştırmada Anadolu’da başka başka merkezlerde bu tip
kilimin üretilmiş olduğuna dair bir bilgi bulamadık. Bu çalışma bize Anadolu
kilim sanatı literatürüne girmemiş olan Anıtkaya kilimlerini bir bildiri haline
getirerek tanıtmak fikrini vermiştir.
ANITKAYA KASABASI:
Eski adı Eğret olan Anıtkaya Kasabası Afyonkarahisar-Kütahya
eski yolunun kenarında, Afyonkarahisar’a 30 kilometre uzaklıkta kurulmuş,
merkez ilçeye bağlı, 1959 yılında Belediyelik olmuş bir beldemizdir. Yeni
yapılan çevre yolu 500 metre kadar batısından geçen kasaba, Kütahya’ya 70 km.
Gazlıgöl’e 15 km. uzaklıktadır.
Kasabanın kuruluşu hakkında yazılı bir kaynak bulamadık.
Kasabadaki yaygın söylenceye göre: Kasabanın yaklaşık 8 km. kadar
güneybatısında Örenler mevkiinde bulunan köyün sel tehlikesi nedeniyle bugünkü
yerine eğreti olarak taşınmasıyla kurulmuş ve bu nedenle Eğret adını almıştır.
Ancak kuruluşu konusunda bir tarih belirtilmemektedir. (4)
Yerinde yaptığımız inceleme plan ve mimari özelliklerinden
XIV. yüzyıl sonunda Germiyan oğlu Süleyman Bey tarafından yaptırıldığını varsaydığımız (5) ve Eğret Kervansarayı
adıyla tanınan kervansarayın kenarına ticari ve koruma amacıyla köyün XV. yy.da
kurulmuş olabileceği fikrini vermiştir.
Etnik yapı olarak kendilerine yerli diyen kasabalılar,
çevredeki muhacirler tarafından yerli anlamına gelen “Manav” adı ile
adlandırılmaktadırlar.
Dalgalı bir arazi yapısına sahip Anıtkaya Kasabası, Tarım İl
Müdürlüğü kayıtlarına göre 90.000 dekar büyüklüğündedir. Bu arazinin yaklaşık
10.000 dekarı mera, 80.000 dekarı tarım arazisidir. Çok az bir bölümü dışında
kuru tarım yapılan bu arazinin her yıl % 70’i ekilmekte, % 30’u ise nadasa bırakılmaktadır.
Zafer ve Cumhuriyet adlı iki mahalleden oluşan kasabada, 1990 nüfus sayımına
göre (yaklaşık 400 hanede) 2582 kişi yaşamaktadır. Nüfus artışının görülmediği
kasabada buna neden olarak büyük şehirlere göç gösterilmektedir. Bugün 500 ila
5500 Anıtkayalının yerleşmiş olduğu ifade edilmektedir. (7)
Belediye kuruluşu dışında kasabada; 1 adet ilkokul (239
öğrenci – 9 öğretmen), 1 adet Ortaokul (51 öğrenci – 3 öğretmen) yaklaşık 50
kadar öğrenci Afyonkarahisar’daki Orta Öğretim Kurumlarına devam etmekte, 1
adet Sağlık Ocağı, 1 adet PTT, 1 adet Tekel Müdürlüğü, 1 adet Ziraat
Teknisyenliği, 1 Adet Veteriner Teknisyenliği, 1 adet Tarım Kredi Kooperatifi
gibi resmi kurum ile özel sektöre ait 2 adet un fabrikası ve onbeş köyün sütünü
işleyen 1 adet mandıra bulunmaktadır.
Sosyal kurum olarak da; 1 adet Belediye’ye ait hamam, 1 adet
fırın ile 5 adet cami, 5 adet mahalle çeşmesi (her evde şebeke suyu vardır), 20
kadar oda, 15 kadar da mahalle fırını vardır.
Ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalı Anıtkaya’da 1993 yılı
Ocak ayı itibariyle (yaklaşık 30 sürüde) 17.100 adet küçükbaş hayvan bulunmakta
olup, yapağı üretimi yaklaşık 25 ton/yıldır. (8) Günümüzden 40-50 yıl kadar
önce üretilen yapağının tamamına yakını her evde bulunan Istarlarda kilim,
cicim, çuval, heybe ve kolan olarak dokumada kullanılırken, günümüzde
yataklık-yorganlık gibi ihtiyaç dışındakinin tamamı ham yapağı olarak
satılmaktadır.
ANITKAYA PARMAKLI KİLİMLERİ:
Kasabadaki camilerin taranması sırasında Ulu caminin
tabanının halıların altında tamamiyle parmaklı kilimlerle döşeli olduğu
görülmüştür. Geleneksel kilim motifleri ile bezeli parmaklı kilimlerin motif
adlarının belirlenmesi için parmaklı kilim dokumasını bilen kişiler aranması
sonucunda kasabada yaklaşık 40-50 yıldır kilim dokumacılığının yapıldığı,
dokumayı bilen ancak en son 40 yıl önce kilim dokuduğunu ifade eden H.1327
(M.1909) doğumlu 84 yaşında Ayşe Erdem adlı bir bayan bulunabilmiştir. Uzun
süredir kilim dokumadığı için motiflerin adlarını belirlemede oldukça
zorlanmıştır.
Kilim dokumayı, hazırlık ve dokuma olarak iki bölümde
anlatan Ayşe Erdem, hazırlığı; yapağının yıkanması, yünün taranması, kolçak
haline getirilmesi, yünün eğirilerek, eğirilen ipin iki kat olarak bükülmesi ve
son olarak da boyanması biçiminde sıralamıştır. Boyama işlemi ise meşe kozası
ile köyde boyadıkları siyah renk dışında renkleri, ya Afyonkarahisar’dan alınan
anilin esaslı fabrikasyon boyalarla köyde, ya da şehirdeki boyacılara
boyattıkları biçiminde ifade etmiştir.
Kilim dokumaya hazır hale gelen ip, ip ağacı adı verdikleri
ıstara çözülür. Istar; iki yan ağaç, iki yuvarlak (alt ve üst oklar), varan
gelen, güçü ağacı ve iki çividen oluşur. Yaptığımız araştırmada köyde tek bir ıstar
ya da parçasının bulunmadığı görülmüştür.
Istara çözülen dokunacak yaygının büyüklüğüne göre ip
ağacının başına bir ile dört kişinin oturduğunu söyleyen Ayşe Erdem Göllü
kilim, parmaklı kilim, kemreli kilim, koç boynuzlu kilim, heybe, cicim, çuval
ve kolan dokuduklarını anlatmıştır. Araştırmalarımızda bunlardan yalnızca
Göllü, Parmaklı ve Kermeli kilim örneklerini bulabildik.
Çözgüler arasına geçen atkıların üzerine motifleri oluşturan
renkli iplerin geçirildiğini anlatan Ayşe Erdem kırmızı, mavi, sarı, siyah,
beyaz ve taba renkli ipleri kullandıklarını, motif olarak da; kadınbaşı, büyük
ve küçük kozak, muska, bulut, göz, kerme, boncuk, çakmak, göl, söğüt yaprağı,
çavuşbaş, testere dişi, sığır sidiği, şebek eli, çitirgin, çatgıdık, çapraz
parmak gibi yanışları (nakışları) yaptıklarını belirtmiştir.
Yörede yapılan taramada Anıtkaya Kasabasının dışında Ablak,
Yukarı Tandırı, Aşağı Tandırı, Akören, Yaylabağı, Susuz Osmaniye, Saraydüzü
köyleri ile İhsaniye ilçesinde parmaklı kilim örneklerine rastlanmıştır. Bu
merkezlerde yapılan araştırmada Akören ve Aşağı Tandırı köylerinde parmaklı
kilim dokunduğu saptanmıştır. Diğer merkezlerde dokuma yapıldığına ilişkin bir
bilgi elde edilememiştir. Buralarda bulunan örnekler ya Anıtkaya kasabasından
veya Akören, Aşağı Tandırı köylerinden satın alınmış ya da buralarda dokunmuş
olabileceği kanısına varılmıştır.
Akören Köyü:
Köyde bulunan iki camiden Ulu camide çok miktarda parmak
motifli kilim ve namazlağı bulunduğu, Yeni camide ise bir tane kilim bulunduğu
görülmüştür. Köyde yapılan araştırmada halen parmaklı kilimin 1934 doğumlu 75
yaşındaki Fadime Keskin tarafından dokunduğu, başka dokuyan kimsenin
bulunmadığı tesbit edilmiştir. Ancak gerek motiflerde gerekse ip kalitesinde,
yün ip yerine orlon ip kullanarak büyük bozulmanın olduğu görülmüştür. Anıtkaya’da
kullanılan motiflerden değişik olarak Fadime Eli, Gül ve Deve Zinciri gibi
motifler kullanılmış renk olarak da piyasada satılan orlon iplerin bütün
renkleri kullanılmıştır.
Aşağı Tandırı Köyü:
Köy caminde çok miktarda parmak motifli kilimin olduğunun
görülmesi üzerine köyde yapılan araştırmada bu tip kilimin 30-40 yıl öncesine
kadar dokunduğu, ancak günümüzde dokuma işleminin yapılmadığı saptanmıştır.
Eski dokuyuculardan bir tek 1902 doğumlu 91 yaşında Döndü Şen bulunmuş ise de
20 seneyi aşkın zamandır kilim dokumadığını ifade etmiştir. Motif adları ve
renkler Anıtkaya kasabasının aynıdır.
SONUÇ:
Afyonkarahisar İli Merkez İlçesi Anıtkaya (Eğret) Kasabası
ile yakın köylerde görülen ve parmaklı kilim adı ile adlandırılan bir grup
kilimin yukarıda belirtildiği gibi Anadolu’da örneklerine rastlanamamıştır.
Yapılan literatür araştırmasında benzer örneklerine rastlanamamış olmasına
karşın parmak motiflerinin kullanıldığı değişik kilimlerin dokunduğu merkezler
görülmüştür.
Bunlardan; Kuzeybatı Anadolu kökenli bir kilim (9), Dazkırı
yöresinden bir kilim (10), Orta Anadolu ve Konya yöresinde dokunan bir kilim
(11), İçel-Mut yöresinden bir kilim (12), Mersin-Mut yöresinden bir kilim (13),
Konya yöresinden dört kilim (14) örnek olarak gösterilebilir.
Günümüzde dokuması (Akören köyünde bir kişi hariç olmak
üzere) tümüyle bırakılmış ve unutulmaya yüz tutmuş olan geleneksel motiflerle
dokunmuş yöreye özgü bu kilimler zaman içinde ya satılarak ya da kullanılmaktan
dolayı eskiyerek kullanılmaz hale gelip elden çıkacak, böylece Afyonkarahisar
kilimcilik sanatı içinde Anıtkaya (Eğret) kilimleri sanat tarihimizden
silinecektir. Bu olasılığın önüne geçmek için, son yıllarda Bayat, İsçehisar,
Dinar ve Sandıklı ilçelerimizde kilimciliğin yeniden canlandırılması
çalışmalarının yapıldığı gibi Anıtkaya’da kilimciliği canlandırma projesinin uygulanması
kanımızca yerinde olacaktır.
DİPNOTLAR:
1- Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünün
22.04.1993 gün ve 2441 sayılı yazısı ile Başbakanlık Diyanet İşleri Başkanlığı,
İdari ve Mali işler Daire Başkanlığının 19.02.1993 gün ve 1137 sayılı yazısı.
2- Tarama Komisyonu Müze Müdürü Arkeolog Ahmet TOPBAŞ, Müze
Araştırmacısı Arkeolog Halil ARÇA, Müftülük İl Saymanı Ömer KOÇ, Türbe Camii
Kayyumu Halil İbrahim KARATEKİN’den oluşmuştur.
3- 1 Nolu listeye bakınız.
4- Anıtkaya İlkokulu Müdürü Nevzat OMAK’ın Çevre Araştırma
dosyası ve Anıtkayalı sakinler.
5- GÖNÇER, Süleyman: Afyon İli Tarihi, Cilt 1, Sayfa
346-347, İzmir-1971
6- Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunun
13.02.1986 gün ve 38 sayılı kararı ile Korunması gerekli Kültür Carlığı olarak
tescil edilmiştir.
7- Anıtkaya Kasabası Belediye Başkanı Mahmut ÖZTÜRK.
8- Tarım İl Müdürlüğü Proje ve istatistik Şube Müdürlüğü
Ziraat Teknisyeni Osman GÖKÇE.
9- ÖLÇER, Nazan: Kilims, Museum Of Turkish And Islamic Arts.
Sayfa 70-71, Eren yayıncılık, İstanbul-1989.
10- Adı Geçen Eser. Sayfa 72-73.
11- Adı Geçen Eser. Sayfa 96-97.
12- ERBEK, GÜRAN: Kilim Catoloque No: 1. Cat No: 47. Selçuk
Yayınları, ANKARA.
13- Adı Geçen Eser. Cat No: 51.
14- Adı Geçen Eser. Cat No: 64, 65, 66, 71.
NOT: Bu bildiri, Afyonkarahisar Müze Müdürü Arkeolog Ahmet
TOPBAŞ tarafından, 22-24 Ekim 1993’te düzenlenen “3. Afyonkarahisar
Araştırmaları Sempozyumu”nda sunulmuş olup Afyonkarahisar Belediyesi tarafından
bastırılan “3. Afyonkarahisar Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri” adlı
kitapta yayınlanmıştır.